دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸

یادداشت محمد رستمی به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان؛

من هم کودکی از کودکان اویم

یادداشت رستمی

فعال فرهنگی و اجتماعی و عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان چرداول طی یادداشتی نوشت: آذر یزدی برای همه کودکان این کشور در حکم پدری مهربان بود و ما هم بسان طفلک او

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام، محمد رستمی فعال فرهنگی و اجتماعی و عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان چرداول، به مناسبت ۱۸ تیرماه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان یادداشتی منتشر کرده است. متن یادداشت به این شرح است:

خدا رحمت کند مرحوم مهدی آذر یزدی با آنکه فرزندی نداشت تا برایش قصه بگوید و تجربه زیسته و عملی در قصه‌گویی نداشت ولی چنان با ظرافت قصه می‌نوشت که ته دل دعا می‌کردی قصه و کتاب قصه‌هایش زود تمام نشود. آبادی بود و کار طاقت‌فرسای کشاورزی. فرقی نداشت چه جوان باشی و چه کودکی بازیگوش. کار بود و همیاری و کمک به والدین. انگشت‌های بریده و داس‌های تیز شده توسط آهنگران چال حسن خان بر تجربیات می‌افزود.

هنوز برق به آبادی نیامده بود. سینی‌ها زحمت کولر و پنکه را می‌کشیدند و پدر که ظهر از فرط خستگی دمی می‌آسایید فرصت برای مطالعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» مهیا می‌گشت. قوه خیال را بسط می‌داد و انگار با آدم‌های قصه زندگی می‌کردی. آذری یزدی برای همه کودکان این کشور در حکم پدری مهربان بود و ما هم بسان طفلک او.

شایان ذکر است مهدی آذر یزدی، به گفته خودش، متولد آخرین روزهای سال ۱۳۰۰ در خرمشاه یزد بود، که‌ ۱۸ تیرماه سال ۱۳۸۸ در سن ۸۸ سالگی در تهران درگذشت و ۲۱ تیرماه پس از تشییع از مسجد حظیره، در حسینیه خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد.

آثاری از جمله «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن»، «گربه‌ی ناقلا»، «گربه‌ی تنبل»، «مثنوی» (برای بچه‌ها)، «مجموعه‌ی قصه‌های ساده» و تصحیح «مثنوی» مولوی (برای بزرگسالان) از او به یادگار مانده‌اند.

رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سفر به استان یزد در پانزدهم بهمن ماه سال ۱۳۸۶ در حضور مرحوم مهدی آذر یزدی می‌فرمایند: «من خودم را از جهت رسیدگی به فرزندانم، بخشی مدیون این مرد و کتاب این مرد می‌دانم.» که این کلام رهبر انقلاب در خصوص مرحوم مهدی آذر یزدی، تمجیدی است که در نوع خود کم‌سابقه محسوب می‌شود.

نام آذر یزدی همیشه همراه است با «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب». روحش شاد و یادش گرامی باد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 1 =